Meest effectieve behandeling bij ‘Shin splint’: shockwave therapie!

Afgelopen weekend stond in de Telegraaf het artikel Springschenen door overbelasting” door Arianne Mantel

Een korte samenvatting

In de sportwereld zijn springschenen, ook wel bekend als ’shin splints’, een pijnlijk bekend fenomeen. Pijn aan de voorkant van het onderbeen (scheenbeen) is een veel voorkomende klacht.

Maar deze klachten blijken – zoals altijd werd gedacht – niet het gevolg van beenvliesontsteking!

Dit in medische termen genoemde ‘Mediaal Tibiaal Stress Syndroom’ (MTSS), dat vooral voorkomt bij hardlopers, volleyballers, militairen en basketballers, blijkt overbelasting van het bot.

Fysiotherapie

Het heeft dus geen zin om als fysiotherapeuten te gaan rekken en strekken, wat tot nu toe de meest voorkomende behandeling is. Dat stelt sportarts Maarten Moen, die behandelmogelijkheden van MTSS onderzocht en daarop volgende week promoveert aan het UMC Utrecht.

Shockwave-therapie

Hij vond uit dat de ’shockwave-therapie’ het beste werkt. Hierbij worden met een luchtdrukapparaat impulsen afgegeven, waardoor meer botcellen worden aangemaakt. Sporters die nog geen één minuut konden lopen, konden dat na de luchtdruktherapie 18 minuten zonder pijn.

Ook voor de toekomstige sportleraren kan dit een uitkomst zijn, aangezien een derde van alle studenten daar lijdt aan shin splints.

Topfit Fysiotherapie

Ook bij Topfit worden veel mensen behandeld met shin splints, vaak is een onderdeel van de behandeling shockwave-therapie. Klik hier voor meer informatie over shockwave-therapie:

Mocht u vragen hebben of wilt u een afspraak maken neem dan contact met ons op: 0320 265000

Nieuwsbericht geplaatst op: 24 mei 2012, in: Nieuws Topfit door: