Gratis whitepaper over oedeemtherapie: dé behandeling bij vochtophoping in armen of benen

Annabel Koersvelt, oedeemtherapeute bij Topfit Fysiotherapie:

annabelIn maart 2013 heb ik de opleiding ‘Manuele Lymfedrainage’ afgerond. Ik wilde deze opleiding graag volgen omdat oedeem (vochtophoping) voor veel problemen in het dagelijks leven kan zorgen en zo de kwaliteit van leven verminderd. Op deze manier kan ik veel voor mensen betekenen, waaronder (ex-)kankerpatiënten.

De meerwaarde voor Topfit is dat wij op deze manier de kwaliteit van leven van veel mensen kunnen verbeteren. Niet alleen voor (ex-)kankerpatiënten, maar ook aan patiënten die na een operatie veel vocht vasthouden door een verstoring van het lymfestelsel of door stressgerelateerde klachten

Zo streven wij naar een snelle revalidatie!”

Oedeemtherapie, ook wel ‘Manuele lymfedrainage’

Het menselijk lichaam bestaat voor 2/3 uit vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen, bloedbanen, lymfebanen en hersenbanen. Zeer veel processen verlopen via dit vocht.

Soms ontstaat er een ophoping van lymfevocht, dit noemen we ‘oedeem’. Dit is het gevolg van een verstoring van de lymfe afvoer.

Er zijn verschillende soorten oedeem:lymfestelsel
  • Lymfoedeem
  • Veneus oedeem
  • Lip oedeem en
  • een combinatie van de verschillende vormen.

Lymfoedeem kan verder nog worden onderverdeeld in primair of aangeboren oedeem en secundair lymfoedeem, wat kan ontstaan na een ongeval, operatie, bestraling bij behandeling van kanker of een andere vormen van beschadiging van de bloedvaten.

Meer over de verschillende soorten oedeem vindt u in ons gratis whitepaper Oedeemtherapie.

Voor welke aandoeningen kan lymfedrainage een uitkomst bieden?
  • Zwellingen (oedeem) bijv. na een ongeval of operatie
  • Verstuikingen
  •  Bloeduitstortingen
  • Spierletsels