Complimenteren doe je zó: 1 maart Nationale Complimentendag!

Het klinkt zo vanzelfsprekend…..een complimentje geven als iets goed gaat!

Tóch doen we het in de praktijk maar bitter weinig.  We zien wel vaak wat fout gaat, maar veel minder wat er goed gaat. Jammer, want juist in deze uitdagende tijden kunnen we wel wat extra positivisme gebruiken!

Gevolgen…

Een gemiste kans met grote gevolgen! “De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden” aldus William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910).topfit fysiotherapie lelystad duim omhoog
Dit verklaart ook waarom het gebrek aan waardering inmiddels de nummer 1 reden is waarom werknemers ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en (privé) relaties stuk lopen. Hoewel we dit gemis natuurlijk niet met één dag ‘extra aandacht’ kunnen oplossen, kan het geen kwaad er eens een dag  bewust bij stil te staan.

Niet te koop

Het meest indrukwekkende ‘cadeau’ is niet te koop!
De Nationale Complimentendag draait om oprechte ‘persoonlijke aandacht’ en ‘uitgesproken waardering’. Twee ‘zaken’ die niet te koop zijn, maar de mens  wel het diepst raken! Dit verklaart ook waarom het succes van de Nationale Complimentendag niet gekocht kan- en mag worden.

“Woorden vervangen door een cadeau is op deze dag geen optie!”
 1 maart 2013 valt op een vrijdag dus…

maak die dag tot een ‘Social Friday’ op je werk! Geef je favoriete collega’s, werknemers, toeleveranciers of misschien wel jouw baas eens een (extra) compliment en zie wat het met hen (en jou!) doet!

Maar …… let op; waardeer altijd op een persoonlijke manier!
Waardering heeft een ‘zelfreinigend’ vermogen. Als een compliment niet oprecht, gemeend en persoonlijk overkomt, komt het als een boemerang terug.

Complimenteren doe je zo!

Complimenteren gaat niet iedereen altijd even gemakkelijk af. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat een compliment persoonlijk en oprecht is. Volg de hier volgende Succes tips, dan kan het eigenlijk niet mis gaan!

  1. Praat, schrijf of sms altijd in de ‘ik vorm’. Daarmee geef je aan dat het een persoonlijk compliment van jou aan de ander is. Voorbeeld: ‘Ik wil je graag even laten weten dat ik het heel bijzonder vind hoe jij …
  2. Complimenteer iemand persoonlijk. Een algemeen compliment aan een groep is goed bedoeld, maar komt bij niemand persoonlijk aan.
  3. Maak datgene wat je zo bijzonder vindt concreet. Dus niet ‘omdat je zo’n goede vriend/in bent’, maar leg uit wat het is dat deze persoon tot een goede vriend/in maakt. Voorbeeld: Ik vind het geweldig dat je altijd voor me klaarstaat als ik je nodig heb. Dat is voor mij echte vriendschap!
  4. Doe het op een manier die bij jou past. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om het te zeggen; schrijf het dan op.
  5. Doe het op een manier die bij de ander past. Vind iemand het leuk om in de belangstelling te staan; geeft het compliment dan waar anderen bij zijn. Heeft iemand daar juist een hekel aan; doe het dan onder vier ogen.
  6. Overdrijf niet, want dan komt het onnatuurlijk over en kan het zelfs tegen je werken! En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Compliment in ontvangst nemen?

Moeilijk? Nee hoor!  Gewoon oprecht ‘dank je wel!’ zeggen. Niets meer!
Ga je dus vooral niet ‘verontschuldigen’ met uitspraken als ‘joh dat is toch gewoon’ of ‘dat was een uitverkoopje hoor’. Daarmee haal je namelijk het goed bedoelde compliment van de ander onderuit.

Geniet ervan!

 

 

Nieuwsbericht geplaatst op: 1 maart 2013, in: Nieuws Topfit door: